Przyroda
Administrator
Rośliny kwiatowe
CZĘŚĆ I
1. Odróżnianie drzewa , krzewu i rośliny zielnej.
2. Podział rośliny na część nadziemną i podziemną.
KORZEŃ
1. Podstawowe funkcje korzenia.
2. Systemy korzeniowe (nazwy, rozpoznawanie na rysunku, budowa, przykłady roślin, które taki system posiadają).
3. Budowa zewnętrzna korzenia palowego (rysunek 136 str.106)e
4. Funkcja:
a) Czapeczki
b) Stożka wzrostu
c) Strefy wzrostu
d) Strefy włośnikowej
5. Gdzie znajdują się włośniki i jaka jest ich funkcja?
6. Rozpoznawanie korzeni spichrzowych na rysunku.
7. Nazwy roślin, które maja korzeń spichrzowy.
8. Modyfikacje korzeni i ich rola (rys.137 str.106)
ŁODYGA
1. Funkcje łodygi.
2. Rodzaje łodyg (rys.138 str.108): rozpoznawanie na rysunku, rośliny, które takie łodygi posiadają.
3. Odróżnianie łodygi zdrewniałej od zielnej.
4. Jaka cecha odróżnia korzeń od łodygi?
5. Łodygi spichrzowe (rozpoznawanie na rysunku, rośliny u których występują) rys.141 str.110
6. Łodygi służące do rozmnażania wegetatywnego (bez udziału komórek rozrodczych) rys.142 i opis do niego str. 110.
7. Tkanka wzmacniająca i okrywająca (zeszyt)
LIŚĆ
1. Budowa zewnętrzna pojedynczego liścia.
2. Rozpoznawanie liści złożonych pierzasto i dłoniasto. Przykłady roślin.
3. Ułożenie liści na łodydze. Przykłady roślin, nazwa ułożenia, rozpoznawanie na rysunku.
4. Budowa tkanki przewodzącej (informacje z zeszytu).
5. Funkcje liścia.
6. Wymiana gazowa w czasie transpiracji, oddychania, fotosyntezy (zeszyt).
7. Budowa i funkcja aparatów szparkowych.
8. Rozpoznawanie na rysunku liści: łuskowatych (pąki drzew w czasie zimy), cierni (kaktus), wąsów (groch), spichrzowych (cebula), liścieni (u fasoli).
9. Tkanka miękiszowa (zeszyt).
10. Unerwienie liści.
CZĘŚĆ II ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KWIAT i OWOC
1. Podstawowa funkcja kwiatu.
2. Budowa pojedynczego kwiatu.
3. Kwiatostany (nazwy, rozpoznawanie, przyporządkowanie rośliny do jej kwiatostanu).
4. Budowa i funkcja słupka.
5. Budowa i funkcja pręcików.
6. Budowa i funkcja okwiatu.
7. Na czym polega zapylenie krzyżowe?
8. Pojęcia: wiatropylność, owadopylność, zapylenie, byliny.
9. Jaka funkcje pełni łagiewka pyłkowa?
10. Co powstaje w wyniku zapłodnienia komórki jajowej rośliny okrytonasiennej?
11. Jak zbudowany jest owoc?
12. Jak zbudowane jest nasienie?
13. Typy owoców :
a) rozpoznawanie na rysunku jagody, ziarniaka, skrzydlaka, pestkowca, torebki, łuszczyny, strąka, mieszka
b) podział tych owoców na suche i mięsiste
c) podział owoców na pękające i niepękające
d) przyporządkowanie owocu do rośliny.
14. Rozsiewanie nasion (sposoby rozsiewania nasion, aparaty lotne ułatwiające rozsiewanie np. u nasion klonu, lipy, mniszka lekarskiego)
15. Podział roślin na jednoroczne, dwuletnie i wieloletnie (str.123).
Na sprawdzianie pojawią się tylko te rośliny, które są wymienione w podręczniku lub zeszycie.
Offline